אוסף לוין: הפגנה – רות שלוס | עופר לוין

'הפגנה' הינה יצירת אמנות משנת 1949 של האמנית רות שלוס, והיא חלק מאוסף לוין שנמצא בבעלותו של האסטרטג הפיננסי ואספן האמנות, עופר לוין

רות שלוס ערכה את התערוכה הראשונה שלה בשנת 1949, בגלריה מקרא סטודיו שהייתה ממוקמת ברחוב אלנבי, תל אביב. לאחר מכן עבדה כמאיירת במשמר לילדים וכמאיירת ספרי ילדים בספריית הפועלים. היא שבה ארצה בשנת 1952, לאחר שנתיים של לימודי אמנות בגרנד שומייר בפריז, ומאז לא חדלה לרשום ולצייר.

לאחר עשרות שנים של הדרה מעולם האמנות (אף כי לצד פופולריות ציבורית), שלוס "התגלתה מחדש" והתקבלה בחום על ידי עולם האמנות הישראלי של שנות האלפיים, ברטרוספקטיבה ובספר מקיף ב-2006 (משכן לאמנות, עין חרוד, אוצרת: טלי תמיר). רישומים וציורים של נופי הקיבוץ, מעברות, פליטים פלסטיניים, אימהות וילדיהן, אזורי גבול, חורבות, עצירים ועוד – כל אלה בונים את ההקשר הרחב לרישום ה'הפגנה' הנוכחי.

ביצירה זו, 'הפגנה', הקו של שלוס בוטח, מהיר, נחרץ, נגוע בלא מעט אקספרסיוניזם. יש בה יותר מייצוג הפגנה פרטיקולרית. לפנינו אידאה של מחאה חברתית אקטיבית ודינמית, ובה מפנה צביון אינדיווידואלי של דמויות את מקומו לקולקטיבי של אמירת "לא!". יצירה זו נוספה לאוסף שנרכש על ידי עופר לוין ממבקר האמנות גדעון עפרת.

גרסה מלאה של הביקורת נכתבה במקור על ידי גדעון עפרת ופורסמה לראשונה בספר ‘אופקים רחבים’ בהוצאת לוין בשנת 2013.

נגישות